0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

Voorraadoptimalisatie: 'a piece of cake'?

Kalverstraat

Als je je verjaardag viert, bestel je daarvoor een taart, een verjaardagstaart. Meestal een taart die voor iedereen oké is. Soms twee: een appeltaart en een slagroomtaart bijvoorbeeld. Soms een dure van de chique bakker om de hoek en soms gewoon een HEMA-taart. Je bestelt alleen hele taarten en als je tenminste vrienden wilt houden, heb je altijd wel een stukje over. Dat klinkt lekker, maar is het niet want taart smaakt lang niet zo lekker, de volgende dag. Hoe optimaliseer je de 'taartvoorraad' en wat is de connectie met de Retail?

Geschreven door: Jasper Zeelenberg, directeur van onze partner Retailisation. In deze blog geeft hij zijn visie op de veranderende wereld van de retail en licht hij toe dat in deze branche voorraadoptimalisatie essentieel is.

Eigenlijk had je je gasten precies dat gebakje willen geven dat zij het liefst zouden hebben. Precies dat zandgebakje, die moorkop of die tom pouce waar ze trek in hadden. Maar je weet ook dat het allemaal heel moeilijk zou zijn om uit te zoeken wie nou precies wat wil hebben. Bovendien, zelfs als je in de buurt zou komen van je ideale taart assortiment, je altijd wel zou blijven zitten met een paar jengelende neefjes omdat iemand net de laatste tom pouce heeft gegeten. Kortom, te moeilijk, te duur. Niks aan te doen. Dus maar gewoon weer een appeltaart en een slagroomtaart. Een compromis dus, met slagroom. Het is niet anders. De jarige is blij, maar kan blijer zijn. De gasten zijn bij, maar hadden blijer kunnen zijn en hetzelfde geldt voor de bakker. Lang leve de jarige!

Het mooie van deze nieuwe tijd, en dit is mijn boodschap, dat je op je verjaardag iedereen precies dat taartje kunt voorzetten dat ie het lekkerst vindt, zonder teveel te betalen en zonder dat je overhoudt of erger, tekort hebt en nee moet verkopen. Dus geen taartje over voor de volgende dag, maar wel geld om een vers taartje te kopen.

En dat is geen verjaardags-goocheltruc. Dat is wat de grote platformsuccessen van dit moment doen. Airbnb levert precies dat appartement dat je zoekt, Uber levert precies die auto die je op dat moment nodig hebt en Spotify laat precies dat ene liedje horen dat je nu wilt horen. En die platforms doen dat zonder ook maar één kamer, één auto of één cd in bezit te hebben. En het kost allemaal veel minder, voor iedereen. En dat kan allemaal vanwege het internet.

Deeleconomie

Internet verandert alles: de advertentie industrie bijvoorbeeld. Vroeger hield ‘adverteren’ in dat je zoveel mogelijk bereik probeerde te creëren met advertenties in bladen, op tv en andere massamedia. Hagel schieten was dat met miljoenenbudgetten.

Tegenwoordig kun je ervoor zorgen dat het aanbod alleen die persoon bereikt die relevant is. En met een schijntje van de mediakosten. Facebook weet er alles van. Amazon ook. En Marktplaats ook. Internet zorgt ervoor dat die rare roze tafeltennistafel in Apeldoorn die ene een beetje aparte koper vindt in Appelscha. Zonder dat je daarvoor een advertentie in de Telegraaf hoeft te zetten. Alleen maar een plaatje op Marktplaats. Een verkoper van een wonderlijk product vindt een wonderlijke koper met een wonderlijke smaak. Voor niks. De ‘advertising industry’ zal nooit meer hetzelfde zijn.

Het internet verandert ook hoe de economie werkt. Economie gaat nog steeds over schaarste en over vraag en aanbod, maar de manier waarop ze bij elkaar komen is heel anders aan het worden. Alle markten worden ontwricht. Kranten, autos, muziek, de huizenmarkt. Eigenlijk alle industrien – zijn ‘disruptive’ geworden, zoals dat heet. Nu zijn economische theorieën vaak gebaseerd op aannames. Zoals die van: ‘veel kopers en verkopers’ en 'perfect information‘, waarbij we er vanuit gaan dat iedereen alle informatie heeft om goede beslissingen te nemen. Maar natuurlijk klopten die aanname niet want niemand heeft altijd alle informatie en een paar grote verkopers – meestal die met grote marketing budgeten, regeerden de markt.

Tot vandaag. Deze aannames zijn sinds kort gewoon de werkelijkheid. Iedereen kan tegenwoordig via het internet precies uitvinden wat er te verhandelen is. Dat komt doordat het steeds makkelijker wordt data te ontsluiten en te delen met anderen. Dit verandert ook hoe we werken en hoe we samenwerken. En het mooie is: niemand hoeft ervoor op cursus. Iedereen snapt Funda, iedereen kan overweg met iTunes en Marktplaats en iedereen is wel een vriend op Facebook, tenzij je dat al ouderwets vindt. Alles gaat via Apps. Je moet metaforisch gesproken leren autorijden, zonder dat je hoeft te weten hoe de motor werkt. Je moet alleen weten waar je ongeveer naartoe wilt…

Iedereen krijgt een stuk van de taartVoor de winkelier is dát een makkelijk verhaal: zoveel mogelijk verkopen per vierkante meter. En de hele keten heeft daar belang bij. Van de fabriek tot in de winkel. Voor de winkelier is het allang duidelijk dat alles anders zal worden. Iedereen die een winkel heeft, denkt na over de functie ervan. Waarom een winkel als het ook online kan? 

Vroeger kon je alleen in de winkel iets kopen en je zintuigen laten prikkelen voordat je geld uitgeeft. Alleen in de winkel konden we horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Het zien en horen is inmiddels gedigitaliseerd, dus hebben alleen nog het voelen, proeven en ruiken nog een werkelijke functie in de winkel. Een webshop is ook vaak goedkoper, sneller en makkelijker en je betaalt geen huur. Geen vrolijk verhaal voor de fysieke winkel.

Ondertussen is er nog iets aan de hand. Want de concurrentie voor winkeliers wordt groter. Niet alleen tussen online en offline maar omdat het aanbod fragmenteert. Want ging je vroeger naar één winkel voor je favoriete T-shirt; nu ligt deze in verschillende 'multibrand-' en 'concept stores' en 'franchise' winkels – en in meerdere web-shops. Gezien vanuit het merk lijkt deze ontwikkeling logisch. Meer verkooppunten staat gelijk aan meer verkoopkansen. Vanuit het perspectief van de klant lijkt het ook logisch. Altijd en overal heel veel keuze.

Het probleem is dat als gevolg van deze fragmentatie, de belasting op de leverketen veel groter is geworden. Want omdat hetzelfde product op meerdere plekken verkocht wordt, is het steeds lastiger de verkopen voor elk verkooppunt te voorspellen. En wanneer de 'seizoenen' korter worden en mode steeds sneller veranderd, kunnen foute inschattingen later meestal niet meer goedgemaakt worden ("Skinny jeans is zó vorige maand"). In de groothandel is het helemaal lastig, want onafhankelijke winkeliers moeten nog steeds twee keer per jaar de verkopen voor het seizoen inschatten; en soms zelfs al voordat het seizoen waarvoor ze inkopen is afgelopen!

Natuurlijk levert in het begin van het seizoen niet zoveel problemen op, want dan is er nog genoeg van alles (al is het lastig voor de cash-flow). Het probleem ontstaat echter na de eerste paar weken - wanneer producten in één winkel zijn uitverkocht, terwijl dezelfde spullen in de andere winkel week na week worden afgestoft om uiteindelijk de uitverkoop in te gaan. Zonde.

Soms lijkt het wel alsof internet alle markten aan het opslurpen is. Alles wat digitaal kan, wordt digitaal. En dat wordt alleen nog maar meer. Zo is de krant bijvoorbeeld allang niet meer de belangrijkste bron van nieuws en moeten we straks onze kleinkinderen uitleggen dat de krant vroeger gedrukt werd op papier. Dus moet je dan maar je winkel stoppen en vertrouwen dat mensen je wel online vinden? Natuurlijk niet. Een wandeling door de Kalverstraat en de centra van wereldsteden laat zien dat winkels wel degelijk toekomst hebben. Klanten willen kleding blijven voelen, aanraken en passen in een omgeving die ook de rest van de zintuigen bedient.

Hierdoor wordt een winkelbezoek dan ook steeds meer een ervaring, een ‘experience’. In de winkel ruikt het lekker en soms krijg je een chique Nespresso of zelfs een glaasje champagne. Of je het nu hebt over de ‘traffic-fabrieken’ zoals je die vindt op de Kalverstraat of over een luxe boutique op de PC Hooft. Een winkelier kan niet meer aankomen met een winkelformule van de jaren negentig. Het moet anders. Kleding kopen gaat om emotie, van aan en uit doen en nog eens proberen. Het gaat om voelen, proeven, ruiken. Het is een fascinerende wereld van emoties en gevoeligheden die ik razend interessant vindt, maar waar ik minder verstand van heb. Maar wat wel aangeeft dat winkels een duidelijk bestaansrecht hebben. Nu en in de toekomst.

Zintuigen

Maar een bestaansrecht is geen bestaansverzekering. Om je toekomst zeker te stellen in deze warmbloedige industrie, moeten we net als de digitale wereld dat doet, kijken naar de koele feiten en de harde data van retail. Feiten en data vanuit de winkelschappen kunnen er– weer metaforisch gesproken – voor zorgen dat iedere gast op het verjaardagsfeestje zijn favoriete taartje krijgt. En met die feiten en die data hoef je niet te kunnen goochelen of de toekomst te kunnen voorspellen. Je moet alleen wel dezelfde wapens gebruiken die voorhanden zijn. Dus net als bij Uber en Airbnb ook met perfecte informatie en met een platform dat vraag en aanbod continu op elkaar afstemt. Daarmee kan je de leverketen naar de winkel continu finetunen. Op die manier hou je de beschikbaarheid van elk product in elke kleur en elke maat elke dag op peil en kan je elke klant bedienen zonder dat je daarvoor meer hoeft in te kopen.

Zeker als je weet dat je volgens het 80/20 principe elk seizoen weer tachtig procent van de winst verdient met maar een klein deel van het assortiment, (de z.g. ‘fast movers’) kan dat enorm veel waarde opleveren. Het probleem is vaak, dat het zo verdomd moeilijk is uit te maken welk deel dat nu is. Dat merk je meestal pas wanneer de spullen al in de winkel liggen en in het magazijn dat die winkel voedt. In de z.g. ‘last mile’. Traditiegetrouw is dat ook het moment dat je er niet veel meer aan kunt doen.

Vandaag wel. En dat is de kern van mijn verhaal. En als je in die ‘last mile de distributie van ‘fast movers’ maar een klein beetje in je voordeel kan veranderen, maak je exponentieel meer marge. Door het 80/20 principe levert het oplossen van 1% van de 'out of stocks' een veelvoud aan verkopen op! En de hele keten wint. Van de fabriek tot aan de klant. Niet door te goochelen maar door gebruik te maken van dezelfde wapens waar de digitale wereld mee strijd.En in de groothandel werkt het ook. Het platform wordt een handelsplatform, zoals bij markplaats. En hier is het mogelijk overschotten bij één retailer te ‘matchen’ met tekorten bij de ander.

De geautomatiseerde handel zorgt ervoor dat het hele netwerk meer winst maakt. Daarmee zeggen we niet dat het groothandel model zoals we dat kennen op de schop moet. Alleen dat het mogelijk is om door gebruik te maken van data de ‘last mile’ flexibel te maken en daarmee zowel ‘nee-verkopen’ als afprijzingen enorm terug te dringen. En het lekkere is: de leverancier en de winkelier kunnen elkaar eindelijk vertrouwen. Niet omdat iedereen plotseling zo aardig en nobel is geworden, maar gewoon omdat iedereen in dat ‘last mile netwerk’ dezelfde commerciële belangen heeft. Dus het zal niet meer zo zijn dat in de ene winkel nee-verkopen ontstaan terwijl hetzelfde product in de andere winkel week na week wordt afgestoft.

Ineens staan leveranciers, winkeliers en consumenten dan aan dezelfde kant. Omdat vertrouwen in het systeem ingebakken zit. En waarbij de extra omzet dat vertrouwen alleen maar bevestigt. Gooien we daarmee de hele wereld omver? Nee hoor. Winkeliers doen nog steeds een twee keer per jaar, met natte vingers in de lucht, hun inschattingen, maar met één groot verschil: bij het laatste stukje naar het schap van de winkel, wordt alles geoptimaliseerd naar de laatste werkelijke vraag. Pas hier wordt bepaald welke winkel welk artikel nodig heeft.

Supply chain samenwerking

Te vaak wordt in de media het hebben van een winkel gezien als een nadeel, terwijl het ontegenzeggelijk zo is dat winkeliers de zintuigen van de consument zo veel beter kunnen bedienen dan het internet dat kan. Wanneer de winkeliers samenwerken met de leverancier en met elkaar, in een netwerk waarvan het doel is de voorraad zo optimaal mogelijk te gebruiken, zal iedereen waarde toevoegen aan het netwerk, en dus aan zichzelf en aan de consument.

Dat het mogelijk is vraag en aanbod nauwkeurig op elkaar af te stemmen is reeds bewezen door de platformsuccessen als Airbnb, Uber, Facebook en Marktplaats. Precies dat is mogelijk voor winkeliers in de kledingbranche. Door te focussen op de ‘last mile’, kun je de voorraad op het laatste moment precies op die plek brengen waar deze het snelst de meeste marge opbrengt. Het kan, het kan nu en veel hoeft ervoor niet te veranderen. We moeten alleen wel de strijd met het internet aangaan door gebruikt te maken van dezelfde wapens waar de digitale handelsplatforms mee strijden.

Misschien denkt u nu: dat klinkt logisch maar waarom heb ik dan nog steeds niet dat ideale taart-assortiment op mijn verjaardag? Het antwoord is simpel: als jarige hoeft u geen voorraden aan te houden van taarten in uw koelkast. Een winkelier moet dat wel. Maar omdat uitnodigingen en plaatjes allang digitaal verstuurd kunnen worden, is een verjaardags-app ook niet meer ondenkbaar, waarbij de gast de uitnodiging accepteert door op dat taartje te klikken dat hij het lekkers vindt. De app verzamelt de vraag en bepaalt het ideale assortiment; de gasten eten meer - en met meer plezier - en de bakker levert ook meer. En u, als jarige, kunt zich focussen op uw rol als gastheer / gastvrouw.

De app zorgt ervoor dat u wel die ene XXL skinny jeans op uw planken heeft liggen voor die taart etende tante die besluit ook een hippe broek te willen. Bekijk hieronder hoe voorraadoptimalisatie van Goods on Tap werkt:

Meer weten? Klik hier om contact op te nemen met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.