0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

De 5 uitdagingen voor het internationaliseren van E-commerce

E-commerce & internationaliseren

Er zijn verschillende redenen voor een webshop om te internationaliseren. Je zoekt groei in een nieuwe markt, je bent de Nederlandse markt ontgroeid of wilt de concurrentie voor wilt zijn. In deze blog lees je meer over de uitdagingen van verkopen in het buitenland.

1. Taal

Voor de uitdaging op het gebied van taal is een vertaling van de webshop uiteraard vanzelfsprekend. Maar denk hierbij ook aan e-mails, brochures, pakbonnen, facturen en huisstijl. Een professioneel vertaalbureau inschakelen is hierbij de beste keuze. Die hebben beter inzicht in vertalingen en maken vaak gebruik van natives, mensen die in het desbetreffende land wonen en de gewoonten kennen. Daarmee sluit de vertaling beter aan op het land van bestemming.

2. Cultuur

De verschillen in online koopgedrag per land kunnen enorm verschillen. Ook al zijn producten kwalitatief goed, Duitsers kopen liever bij Duitsers. Voor onze zuidenburen maakt dat weer weinig uit. Die kopen juist veel bij Nederlandse webshops, vanwege de snelle levertijd. Maar het is aan te raden om in ieder geval een virtueel adres te huren als kantoor, zodat je betrouwbaarder overkomt. Verder moet er goed rekening worden gehouden met de betaalmethoden in een land. Elk land heeft weer andere voorkeuren. Het onderstaande schema geeft hier meer informatie over.

Marktaandeel betaalmethoden

3. Wetgeving

Op het gebied van wetgeving zijn veel obstakels te vinden voor internationalisering van webwinkels. De EU heeft in 2014 een aantal algemene regels doorgevoerd voor webshops. Zo is het recht op retouren voor consumenten uitgebreid tot 14 dagen na aankoop. Ook is het verstandig om in de BTW-aangifte te duiken. Tot een bepaald drempelbedrag geldt het Nederlandse Btw-tarief, maar daarboven moet met het tarief aan het land waar verkocht wordt gerekend worden. Daarnaast is de identificatieplicht in veel landen hoger geworden en volstaat niet alleen een e-mailadres, maar moet tevens een telefoonnummer, het adres van de hoofdzetel en het BTW-nummer vermeld worden. Lees hier meer over de nieuwe regels.

4. Logistiek

Er zijn maar weinig webshops in Nederland die echt de focus hebben op internationaliseren. Met relatief weinig bestellingen vanuit het buitenland, is een warehouse in Nederland voldoende. De meeste internationale orders komen immers uit onze buurlanden. Wanneer je grote internationale ambities hebt, kan een lokaal warehouse juist kosten besparen. Kijk bijvoorbeeld naar H&M, die zijn in 2010 uit hun DC in Nederland vertrokken voor een centrale distributie in Duitsland, maar komen nu medio dit jaar weer terug met een DC in Tiel. Het DC in Duitsland kon een specifieke bezorgdatum niet garanderen. Uitgebreide vervoersopties kunnen kosten besparen en omzet genereren. In België werkt men vooral met Bpost en in Duitsland krijgt Deutsche Post / DHL de voorkeur. Consumenten willen hieruit kunnen kiezen. Wanneer meerdere opties worden aangeboden, kan dit omzet genereren doordat de klant zijn eigen verzendvoorkeur kan aangeven.

5. Het managen

Om te kunnen internationaliseren is goede software nodig om het proces te kunnen blijven managen. Pakbonnen en retourlabels zullen geautomatiseerd moeten worden in de taal van bestemming. Wordt er gewerkt met meerdere warehouses, zal ook daar de juiste software in het magazijn moeten draaien om efficiënt te kunnen werken. Ook moet een koppeling met de (nieuwe) vervoerders in de webshop worden geïntegreerd.

De vervoerdersmodule van WICS koppelt alle grote nationale, maar ook internationale vervoerders in één dienst. Tevens zijn meerdere warehouses in te richten binnen het Warehouse Management System (WMS). Voor grote retailers heeft WICS Multichannel software geïntegreerd in het WMS, waarbij ook internationale winkels volledig kunnen worden opgenomen in de distributiestrategie (Ship from Store).

Meer weten? Neem contact op met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.