0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk
 0183 507020 |   info@wics.nl | Helpdesk

6 op de 10 klanten loopt weg bij nee-verkoop

WomanAngry at PC

Bij een niet voorradig artikel in een webshop, gaat 63% van de Nederlanders een vergelijkbaar product kopen bij de concurrent. In een partnerprogramma (CATeLOG) waar WICS Logistics aan deelneemt, is onderzoek gedaan naar het online koopgedrag van de consument. Aan het programma doen verschillende grote bedrijven, universiteiten, softwareleveranciers en pakketvervoerders mee. Het is een grootschalige samenwerking, gericht op innovatie binnen de E-commerce logistiek. In deze eerste van een reeks blogs over het online koopgedrag, gaan wij in op nee-verkopen en de invloed hiervan op je business.

Het onderzoek

Het wetenschappelijke onderzoek is in oktober 2014 uitgevoerd door een promovendus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in samenwerking met de Universiteit Twente. Aan het onderzoek deed een representatief aantal mensen (1100) mee die allen in 2014 online hadden besteld. Zeer recente cijfers dus. De meest bestelde categorieën zijn kleding en boeken, Cd's en Dvd's, maar voor ook de overige categorieën zijn dit ook geen slechte statistieken. Zie het in perspectief: Als je uitgaat van bijna 11 miljoen online kopers in Nederland, bestelden in 2014 al meer dan een miljoen Nederlanders tuinartikelen. Voor elke sector is er dus een enorme doelgroep die bereikt kan worden. 

Categorieen blog online koopgedrag 1

Nee-verkopen

Bij online bestellingen haakt 63% af wanneer een artikel out of stock is. Erger nog: deze consument gaat dus naar je concurrent. Nu denk je misschien: dit zal per artikel verschillen. Die aanname deden wij namelijk ook. Uit het onderzoek blijkt echter dat dit weinig verschilt per categorie. Voor elke sector is het om die reden van groot belang om een goed voorraadbeheer te hebben. Ook de hoogte van het inkomen heeft, ondanks onze verwachtingen vooraf, weinig invloed op het aantal 'weglopers' bij nee-verkopen. Bij een concurrent zou de prijs van een product immers hoger kunnen liggen. Maar voor de lagere inkomens ligt het percentage weglopers maar net iets lager dan een hoog inkomen. Voor elke prijsklasse is het dus ook uitermate belangrijk om de voorraad op orde te hebben. 

Catelog neeverkopen

Logistiek & nee-verkoop

Als je je business goed op orde hebt, zul je weinig nee-verkopen hebben. Uit de praktijk blijkt echter dat er nog wel eens zaken misgaan in het logistieke proces, waardoor een item toch out of stock is. Zo kan er te laat bijbesteld zijn van een bepaald artikel, maar dit kan tevens door niet voorziene omstandigheden plaatsvinden. Een artikel dat normaalgesproken weinig omloopsnelheid heeft, een slow-mover, krijgt een eenmalige grote bestelling, waardoor de veiligheidsvoorraad niet voldoende is om de order gelijk te leveren. Een te hoge veiligheidsvoorraad zorgt weer voor hoge opslagkosten. Een goed Warehouse Management System (WMS) kan dit zoveel mogelijk inperken op basis van bestellingen in het verleden. Door slimme algoritmes in het systeem te gebruiken is een WMS van toegevoegde waarde. 

Meer weten? Neem contact op met ons.

Referenties

  • Fritom Group
  • Verhoek Europe
  • Haluco
  • De Jong Verpakking
  • AA Drink
  • Frigologix
  • A Little Lovely Company
  • Temashop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Over WICS

WICS Logistics is een Nederlands softwarebedrijf, dat al sinds 1990 innovatieve logistieke software ontwikkelt en implementeert.

Logo WICS small

Contact

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  + 31 183 507020
 Havenstraat 32
     4251 BC Werkendam
   

Neem contact op

x

Schrijf je nu in voor onze
maandelijkse nieuwsbrief en
blijf op de hoogte van WICS!

Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van onze site en we zorgen ervoor dat de persoonlijke informatie die u aan ons doorgeeft vertrouwelijk wordt behandeld.